Theater Plakband

Theater Plakband is gevestigd in Groningen. Het is een jonge, frisse en ambitieuze stichting die nieuwe makers en kunstenaars een kans wil geven in de huidige culturele sector. Theater Plakband beoogd theater te maken voor een breed publiek en haalt haar inspiratie uit de verbijstering van alledag. Het vloeit voort uit een vraag, probleem of standpunt waar wij ons over verwonderen. Je kunt hierbij denken aan de onderwerpen volwassen worden, dagelijkse routine en bijzondere details uit het leven vergroten die vergeten worden. Het vraagstuk proberen we dan tot op de bodem te onderzoeken en het publiek mee te nemen tijdens ons onderzoek en hen hiermee te prikkelen, wakker te schudden, bevragen en bewust te maken van hun leefwereld. Theater Plakband wil doormiddel van kunst en cultuur de mensen met elkaar verbinden en samenbrengen.

Theater Plakband maakte de voorstellingen Dan ben ik NU – Blaat! – Strandjutter Ed .

Makers

Theater Plakband werkt samen met de vaste makers Floortje Ernst en Sanneke Roelofs. Samen vormen zij Studio Tape. Zij hebben beide scenografie gestudeerd aan Academie Minerva te Groningen en zijn in 2012 afgestudeerd. Kenmerkend voor hun manier van theater maken is dat ze starten vanuit beeld. Beeld is de voedingsbodem van hun onderzoek en sfeer staat centraal binnen de vormgeving. Het is voor hun de kunst om met beeld je verhaal te vertellen, soms zegt een beeld meer dan duizend woorden.

Bestuur

Voorzitter: Lisa-Maria van Klaveren (student Psychologie bij Rijksuniversiteit Groningen)
Secretaris: Carmen Helmink (Brandmanager Hertog Jan & Leffe bij AB InBev)
Penningmeester: Susanne Hartlief Wagtelenberg (Manager Audit Ernst&Young)